Summa sidvisningar

söndag 11 november 2012

Sadlar igen. Saddles again.

Ja, sadlar är en återkommande fråga för alla ryttare och hästägare. Det kommer nya modeller, nya material hela tiden och man blir allt lite nyfiken. Dessutom har ju jag på de två senaste åren haft 3 nya ganska olika hästar varför sadelgarderoben behövts revideras.

Yes saddles are a difficult returning problem. It keeps coming new models, new materials and I get a bit curious over and over again.

Min "custom made" jensen sadel blev en katastrof!!! Den var verkligen INTE gjord efter mig!!! Jensen mätte mig och gjorde sadeln i "rumpstorlek" 16 "  -  jag som haft och har 17,5 " på alla övriga sadlar. Effekten blev att jag satt på bakvalvet och lutade framåt, skänklarna sköts bak och hästen förstod ingenting! Detta märktes också på tävlingsresultaten!
Tillverkaren var HELT oförstående angående detta - inte en chans att lämna tillbaka och få en ny - alltså VARNING FÖR JENSEN SPORT i Lund!!!
Det blev en för mig mycket dyr affär!

My custom made Jensen saddle turned in to a catastrof! The saddle maker measured me and the seat was made i 16" and I need 17,5!!! He didn´t want to talk about it, did not take the saddle back!  I was sitting on the back edge of the saddle, leaning forward, the feet backwards and the horse didn´t understand me att all wich also affected the competition results.
WARNING FOR JENSEN SPORT in Lund!!!

Sadeln är nu såld till en betydligt mindre ryttare och det fungerar vad jag vet utmärkt.

Efter denna sadel köpte jag två sadlar av Karin Åberg. Den ena höll inte färgen (!)  Detta var emellertid INGA PROBLEM!!!  Sadeln reklamerades till Karin i samband med Gaedinga SM och istället tog jag en Tölthester Frami. Detta betydde att Karin blev skyldig mig pengar och detta var heller INGA PROBLEM!!!  Mellanskillnaden kom in på mitt konto precis som utlovat!!!
Tack Karin Åberg för god service, ärlighet och vänlighet!!!  Det är så man behåller sina kunder och får ett gott rykte!!!

Next two saddles I bought from Karin Åberg but one of them did not keep its colour. No problems!!! Karin took it back and I took a new saddle Tölthester Frami instead. I also got the money back without any problems!!! Thankyou Karin for this!!!  Good service, honesty and kindness - that is the way to get a good reputation and satisfied customers!!

Nuvarande sadeluppsättning här är  nu:
My saddles are now:

1. Tölthester Frami    Flexbom. Utbytbara koppjärn. Ligger som en smäck på både Brádur och Prinsessa och är OERHÖRT skön att rida i och man får rätt säte per automatik!
TÖLTHESTER FRAMI


2. Tölthestar Tónn Gel.   Den provade jag när Juliane hade lektion här och köpte av henne.
Sadeln är bomlös, har ett litet järn framtill som "håller upp" sadeln. Bra stöd bak (!) samt vid knäna och mjuk som en fåtölj att sitta i. Känns precis som en sadel med bom, man sitter "ordentligt" och fladdrar inte omkring, sitsen blir bra och hästen tar ut steget ytterligare lite!!! Passar alla hästar.
TÖLTHESTER TÓNN GEL -  en världsnyhet 2012


3. Santa Cruz Arthur de Lux.Dressyrsadel köpt av Karin Åberg.  Denna  är bra att ha när någon annan vill rida med ut. Ger bra sits och stöd för ryttaren och ligger ok på på hästarna.

SANTA CRUZ ARTHUR DE LUXE




OBS!!! Alla bilderna är från respektive tillverkares hemsida!!!

1 kommentar:

  1. Det här var en snygg redovisning! Ris och ros till dem som förtjänar...

    SvaraRadera